img

Czy można bezpiecznie prowadzić samochód z włączoną kontrolką poduszki powietrznej? (i dlaczego nie)

Poduszki powietrzne są powszechnie stosowane w nowoczesnych samochodach. Ich zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i ochrony podczas kolizji, ale co to znaczy, gdy zapala się kontrolka poduszki powietrznej? Czy jazda z włączoną poduszką powietrzną jest bezpieczna?

W tym artykule sprawdzimy, co to jest kontrolka poduszki powietrznej SRS i co powoduje jej zapalenie. Omawiamy także, dlaczego jazda z zapaloną lampką ostrzegawczą nie jest bezpieczna.

Spis treści show Czy jazda z włączoną kontrolką poduszki powietrznej jest bezpieczna? Co to jest kontrolka poduszki powietrznej SRS? Czy jazda z włączoną kontrolką poduszki powietrznej jest niezgodna z prawem? Czy poduszka powietrzna zadziała, gdy świeci się kontrolka SRS? Najczęstsze przyczyny świecenia się kontrolki poduszki powietrznej 1. Rozładowany akumulator rezerwowy 2. Wadliwy czujnik 3. Uszkodzona sprężyna zegarowa 4. Uszkodzenie wodą Koszt naprawy kontrolki poduszki powietrznej

Czy można bezpiecznie jeździć z włączoną kontrolką poduszki powietrznej?

Zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej oznacza, że w systemie wystąpił problem. Najprawdopodobniej z powodu tej usterki poduszka powietrzna nie zostanie uruchomiona w razie wypadku. Dlatego nie zaleca się prowadzenia samochodu do czasu naprawy układu.

Nigdy nie należy ignorować tego ważnego ostrzeżenia. Nie oznacza to wprawdzie, że prowadzenie samochodu jest niebezpieczne, ale nie ma powodu, aby ryzykować.

Lampka sygnalizuje jednak, że elementy systemu SRS nie działają tak, jak powinny. Może to również oznaczać, że w razie wypadku poduszki powietrzne nie zostaną uruchomione. Nie chcesz czekać, aż dojdzie do wypadku, aby sprawdzić, czy poduszki powietrzne zapewnią Ci ochronę.

Co to jest kontrolka poduszek powietrznych SRS?

Układ SRS (Supplemental Restraint System) steruje pracą poduszek powietrznych w samochodzie. Został on zaprojektowany do współpracy z pasami bezpieczeństwa, aby zapewnić kolejny poziom bezpieczeństwa w samochodzie. Czujniki systemu SRS monitorują wszystkie poduszki powietrzne w samochodzie, których w najnowszych modelach może być łącznie dziesięć lub więcej.

Zadaniem czujników jest wykrycie kolizji, aby poduszki powietrzne mogły zadziałać i zmniejszyć siłę uderzenia. Czujniki ustalają jednak również, czy w układzie występuje usterka, co powoduje zapalenie się kontrolki poduszki powietrznej na desce rozdzielczej.

Czy jazda z włączoną kontrolką poduszki powietrznej jest niezgodna z prawem?

Choć jazda z włączoną poduszką powietrzną nie jest rozsądnym zachowaniem, nie można za to narazić się na kłopoty karne. Prawo lokalne i stanowe nie ma wpływu na to, czy jeździsz z włączonymi światłami na desce rozdzielczej.

Można jednak mieć problemy z przejściem kontroli państwowej samochodu z włączonymi lampkami. W wielu stanach samochód nie przejdzie kontroli, jeśli świeci się kontrolka SRS, kontrolka Check Engine lub ABS.

Czy poduszka powietrzna zadziała przy włączonej lampce SRS?

Gdy lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej jest włączona, można bezpiecznie założyć, że poduszki powietrzne nie zostaną uruchomione w razie wypadku. Gdy system wykryje usterkę, dezaktywuje poduszki powietrzne dla Twojej ochrony.

Z tego powodu nie trzeba się martwić, że poduszki powietrzne zostaną samoistnie rozwinięte z powodu usterki. Aby zapewnić sobie ochronę na drodze, należy niezwłocznie sprawdzić, czy lampka jest sprawna.

Najczęstsze przyczyny zapalenia się kontrolki poduszki powietrznej

1. Uszkodzony akumulator rezerwowy

Poduszka powietrzna działa dzięki akumulatorowi rezerwowemu. Jeśli akumulator samochodowy niedawno się rozładował, możliwe, że akumulator zapasowy nie jest zasilany.

Po naładowaniu akumulatora zapasowego może on zacząć ponownie działać, co spowoduje zgaśnięcie kontrolki. W przeciwnym razie należy go wymienić i zresetować czujniki.

2. Wadliwy czujnik

Czujniki są niezbędne do ustalenia, czy doszło do zderzenia, aby mogły zadziałać poduszki powietrzne. Jednak czujniki te mogą również ulec awarii z powodu starości lub zużycia.

Gdy czujniki przestają działać prawidłowo, system wykrywa usterkę i zapala się kontrolka. Konieczne będzie sprawdzenie czujników i zresetowanie systemu, aby znów działał prawidłowo.

3. Uszkodzona sprężyna zegarowa

W poduszce powietrznej znajduje się sprężyna zegarowa, która utrzymuje ciągłość działania poduszki powietrznej po stronie kierowcy z przewodami elektrycznymi. Sprężyna zegarowa jest wbudowana w koło kierownicy i porusza się wraz z obrotami.

Z czasem może ulec zużyciu, co prowadzi do złego połączenia i awarii poduszki powietrznej. Aby to naprawić, należy wymienić sprężynę zegarową i zresetować system SRS.

4. Uszkodzenia spowodowane przez wodę

Jeśli Twój samochód został uszkodzony przez wodę, uszkodzeniu może ulec wszystko, co jest związane z elektryką, w tym moduł poduszki powietrznej. Ta cenna część znajduje się pod siedzeniami.

Gdy dojdzie do zwarcia lub korozji, przestanie działać, co spowoduje zapalenie się kontrolki. Można wprawdzie wymienić uszkodzoną część, ale sytuacja może się powtórzyć tylko wtedy, gdy do pojazdu nie dostanie się woda.

Koszt naprawy kontrolki poduszki powietrznej

Koszt naprawy kontrolki poduszki powietrznej zależy od tego, jaka usterka wystąpiła. Jeśli z jakiegoś powodu konieczna jest wymiana poduszki powietrznej w kole kierownicy, można wydać od 1100 do 1500 USD, głównie ze względu na koszty robocizny. Jednak wymiana sprężyny zegarowej powinna kosztować tylko 250 do 350 USD, lub mniej, jeśli można ją naprawić samodzielnie.

Średni koszt wymiany czujnika poduszki powietrznej wynosi od 350 do 450 USD, przy czym koszt części wynosi średnio około 300 USD. Ponieważ konieczne będzie zresetowanie kodów, naprawę najlepiej zlecić mechanikowi, chyba że dysponujesz zaawansowanym skanerem kodów.

Robert

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również