img

Kod P0171 - znaczenie, przyczyny, objawy (i jak go naprawić)

Kod P0171 pojawia się w jednostce sterującej silnika, gdy czujnik tlenu w banku 1 rozpoznaje zbyt ubogą mieszankę paliwowo-powietrzną, aby mógł ją skorygować.

Ten kod usterki może być spowodowany przez kilka różnych rzeczy. Oto, co należy wiedzieć o kodzie P0171.

Zawartość pokaż Definicja kodu Co oznacza kod P0171? Objawy P0171 Jak poważny jest kod P0171? Przyczyny kodu P0171 Jakie naprawy mogą usunąć kod P0171? Najczęstsze błędy diagnostyczne Zalecane narzędzia do diagnostyki Jak zdiagnozować kod P0171 Szacunkowy koszt naprawy Najczęstsze pytania z tym związane Jak naprawić kod P0171? Co powoduje kod P0171? Co oznacza kod P0171? Jak skasować kod P0171?

Definicja kodu

P0171 - System zbyt ubogi w paliwo (Bank 1)

Co oznacza kod P0171?

Kod P0171 oznacza, że czujnik tlenu (O2) w banku 1 rozpoznał zbyt ubogą mieszankę, aby ją skorygować.

Czujniki tlenu O2 mają możliwość korygowania mieszanki paliwowej o +-15%. Jeśli będzie musiał skorygować mieszankę paliwowo-powietrzną w większym stopniu, zostanie zapisany kod P0171.

Symptomy P0171

Jeśli mieszanka paliwowa jest lekko uboga, często nie występują żadne inne objawy kodu P0171 poza kontrolką "check engine" na desce rozdzielczej. Jeśli mieszanka paliwowa jest bardzo uboga, może wystąpić jeden z następujących objawów:

  • Włączona kontrolka Check Engine
  • Nierówna praca na biegu jałowym lub przyśpieszenie
  • Utrata mocy
  • Błędne zapłony
  • Niskie/wysokie/skokowe obroty biegu jałowego
  • Trudny rozruch
  • Silnik może zgasnąć podczas jazdy

Jak poważny jest kod P0171?

Umiarkowana - W większości przypadków uboga mieszanka jest znaczna i nie zauważysz żadnej różnicy w działaniu silnika. W innych przypadkach silnik samochodu może pracować na tak ubogiej mieszance, że jego części są zagrożone przy dużym obciążeniu.

Może to być pierwsza oznaka czegoś, co wkrótce ulegnie awarii, np. zatkany filtr paliwa lub uszkodzona pompa paliwowa.

Można pojechać na krótką odległość do warsztatu, ale zignorowanie kodu i kontynuowanie jazdy może spowodować uszkodzenie integralnych części silnika.

Przyczyny P0171

Kod P0171 informuje nas, że występuje uboga mieszanka paliwowo-powietrzna, ale nie mówi nam, co może być przyczyną ubogiej mieszanki paliwowej. W rzeczywistości istnieje wiele różnych rzeczy, które mogą powodować ubogą mieszankę. Następujące problemy mogą być spowodowane przez kod P0171:

  • Nieszczelność wlotu powietrza/podciśnienia/rury wspomagania (najczęstsza)
  • Wadliwy zawór PCV
  • Niskie ciśnienie paliwa (spowodowane przez uszkodzoną pompę paliwową, filtr lub regulator ciśnienia paliwa)
  • Uszkodzony zawór odmulający EVAP
  • Uszkodzone czujniki O2
  • Uszkodzony zawór EGR
  • Uszkodzone czujniki MAP/MAF
  • Nieszczelność układu wydechowego (przed przednimi czujnikami O2)
  • Czujnik temperatury płynu chłodzącego
  • Wadliwe okablowanie czujników
  • Wadliwy ECM/PCM (rzadko)

Jakie naprawy mogą naprawić kod P0171?

Istnieje wiele różnych rozwiązań dla kodu P0171, ponieważ może być tak wiele różnych przyczyn. Oto najczęstsze sposoby naprawy kodu P0171. Najczęstsze od góry.

  • Wymień wadliwe przewody podciśnienia lub uszczelki wokół wlotu.
  • Napraw inne nieszczelności w układzie dolotowym
  • Wymień zawór PCV
  • Wymień pompę paliwa/filtr paliwa/regulator ciśnienia paliwa lub napraw okablowanie
  • Wymienić zawór EVAP
  • Wymienić czujnik(i) O2
  • Wymienić zawór EGR
  • Wymienić czujnik MAP/MAF
  • Naprawić nieszczelność układu wydechowego
  • Wymienić czujnik temperatury płynu chłodzącego
  • Naprawić wadliwe okablowanie
  • Wymienić ECM/PCM (rzadko)

Najczęstsze błędy diagnostyczne

Częstym błędem diagnostycznym jest rozpoczęcie wymiany części bez postawienia właściwej diagnozy. W większości przypadków kod P0171 jest spowodowany czymś prostym, jak nieszczelność podciśnienia lub uszkodzony zawór PCV. Jeśli zaczniesz wymieniać czujniki MAF, czujniki O2 itp., prawdopodobnie wydasz dużo pieniędzy bez rezultatu.

Uszkodzony czujnik O2 nie jest bardzo częstą przyczyną kodu P0171, nawet jeśli wiele osób zaczyna go wymieniać bezpośrednio po zobaczeniu tego kodu.

Zalecane narzędzia do diagnostyki

  • Diagnostyczne narzędzie skanujące OBD
  • Multimetr
  • Urządzenie do badania emisji dymu z układu EVAP
  • Tester ciśnienia paliwa
  • Środek do czyszczenia czujnika MAF
  • Podstawowe narzędzia ręczne
  • Podręcznik naprawy samochodów
  • Środek do czyszczenia styków elektrycznych

Jak zdiagnozować kod P0171

Diagnozowanie kodu P0171 jest łatwe, jeśli ma się odpowiednie narzędzia. Najczęściej nie jest łatwo zdiagnozować kod P0171 bez tych narzędzi. Ten przewodnik jest przeznaczony dla profesjonalistów mających dostęp do tych narzędzi. W większości przypadków możesz wypożyczyć te narzędzia w warsztacie, jeśli ładnie poprosisz.

  1. Podłącz skaner OBD2 do pojazdu. Ponownie sprawdzić kody usterek i znaleźć inne powiązane kody usterek, które mogą być przyczyną ubogiej mieszanki. Jeśli wystąpią inne kody usterek, wykonaj procedurę diagnozowania.
  2. Sprawdź dane na żywo dla czujnika MAF, czujników temperatury i dowiedzieć się, czy ich sygnały są logiczne lub poza zakresem.
  3. Podłącz urządzenie do usuwania spalin EVAP do wlotu powietrza w samochodzie i sprawdź, czy nie ma żadnych nieszczelności w układzie dolotowym. Sprawdź zawór PCV i zawór oczyszczający EVAP. W większości przypadków można znaleźć nieszczelność lub uszkodzony zawór jednokierunkowy, który jest przyczyną kodu P0171.
  4. Sprawdź ciśnienie paliwa. Podłącz manometr do szyny paliwowej i upewnij się, że ciśnienie paliwa jest prawidłowe. Jeśli jest zbyt niskie, sprawdź filtr paliwa, pompę paliwową, ciśnienie paliwa i regulator.
  5. Sprawdź zawór EGR. Zatkany zawór EGR może powodować ubóstwo mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli to możliwe, spróbuj sprawdzić zawór w jego wnętrzu, otwierając i zamykając go za pomocą narzędzia diagnostycznego.
  6. Wyczyść czujnik MAF. Zanieczyszczony czujnik MAF może być przyczyną ubogiej mieszanki paliwowo-powietrznej. Przejrzyj go i sprawdź, czy nie ma na nim żadnych zanieczyszczeń. Następnie należy spróbować skasować kody usterek i sprawdzić, czy kod powrócił. Czujnik może być również uszkodzony, dlatego należy sprawdzić jego wartości na biegu jałowym i na ciśnieniu i wymienić go, jeśli jest uszkodzony.
  7. Sprawdź, czy przed czujnikiem O2 nie ma nieszczelności w rurze wydechowej. W razie stwierdzenia nieszczelności należy je naprawić.
  8. Jeśli problem nadal występuje, a nie stwierdzono żadnych problemów z wyżej wymienionymi częściami, czas zdiagnozować czujnik O2. Jeśli okaże się, że podaje on nieprawidłowe wartości - wymień go.

Szacunkowy koszt naprawy

Poniżej znajduje się kilka przykładów kosztów naprawy dla kodu P0171. Podane ceny obejmują części i robociznę. Nie obejmują kosztów diagnostyki.

  • Wymiana węża podciśnienia - od 10 do 50 USD
  • Wymiana czujnika O2 - od 200 do 300 USD
  • Wymiana zaworu PCV - od 20 do 60 USD

Najczęstsze pytania z tym związane

Jak naprawić kod P0171?

Aby naprawić kod P0171, należy sprawdzić i naprawić wycieki podciśnienia, naprawić niskie ciśnienie paliwa lub wymienić dowolny uszkodzony czujnik, który może powodować ubogą mieszankę w banku 1.

Co powoduje kod P0171?

Najczęstsze przyczyny kodu P0171 to nieszczelności podciśnienia lub wlotu, niskie ciśnienie paliwa, uszkodzony zawór PCV lub uszkodzony czujnik MAF. Przyczyną kodu P0171 mogą być także inne czynniki.

Co oznacza kod P0171?

Kod P0171 oznacza, że czujnik O2 rozpoznał ubogą mieszankę na banku 1. Czujnik może skorygować mieszankę tylko w zakresie +-15%, a jeśli jest poza tym zakresem, zostanie zapisany kod P0171.

Jak skasować kod P0171?

Aby skasować lub zresetować kod P0171, należy użyć skanera OBD2. Pamiętaj, że samo zresetowanie kodu nie rozwiąże problemu, który go spowodował od początku, i najprawdopodobniej powróci on ponownie.

Robert

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również