img

Gwintowanie poprzeczne nakrętki koła - co robić i jak zapobiegać?

Większość ludzi w pewnym momencie swojego życia miała do czynienia z nakrętką z gwintem krzyżowym, ale problem z nakrętką koła może być bardzo irytujący. Jest to jednak problem, który często się pojawia, zwłaszcza jeśli oddajemy samochód do warsztatu, w którym szkolą się początkujący mechanicy. Niezależnie od tego, czy użyli oni nieodpowiedniej nasadki udarowej i zaokrąglili nakrętkę mocującą, czy też użyli pistoletu udarowego bez uprzedniego ręcznego przykręcenia nakrętki, mamy do czynienia z nakrętką koła z gwintem krzyżowym.

Co należy teraz zrobić? Po pierwsze, należy zrozumieć, czym jest gwintowana nakrętka koła i jak można temu zapobiec. Przedstawimy także kolejne kroki, które należy podjąć, aby raz na zawsze rozwiązać problem.

Spis treści pokaż Co to jest nakrętka koła z gwintem krzyżowym? Jak powstaje gwint krzyżowy na nakrętce koła? 1. Niedokładny kąt wsunięcia 2. Nieprawidłowy skok gwintu 3. Uszkodzenia lub odłamki Jak przywrócić uszkodzone gwinty Zapobieganie krzyżowemu gwintowaniu nakrętek kół 1. Utrzymuj gwinty w czystości 2. Naprawiaj wszelkie uszkodzenia 3. Wymień wadliwe części 4. Wyrównaj śruby 5. Rozpocząć dokręcanie ręczne 6. Zacznij od tyłu

Co to jest nakrętka koła z gwintem krzyżowym?

Nakrętki lub śruby z gwintem krzyżowym przecinają nowe gwinty, tworząc niedoskonałe dopasowanie. Poprzecznie nagwintowana nakrętka koła nie utrzyma właściwego momentu obrotowego i może powodować hałas lub wibracje. Może nawet doprowadzić do pęknięcia śruby dwustronnej, która nie będzie w stanie utrzymać koła.

Gwinty mają się idealnie zaklinować wokół cylindra. Gdy klin zostanie rozepchnięty lub niewłaściwie ściśnięty, tworzą się nowe gwinty. Jeśli średnica śruby i nakrętki nie odpowiada skokowi gwintu, gwinty są krzyżowane.

Jak dochodzi do krzyżowego gwintowania nakrętki koła?

1. Niedokładny kąt osadzenia

Aby śruba lub nakrętka działała prawidłowo, musi być zamontowana pod odpowiednim kątem. Powinna ona być dopasowana do wymaganej osi obrotu.

Jeśli zostanie włożona pod nietypowym kątem, wystąpią zakłócenia. Kąt ten nie tylko spowoduje powstanie nowych gwintów, ale może również spowodować uszkodzenie obu części, zarówno tej wprowadzanej, jak i obudowy.

2. Niewłaściwy skok gwintu

W każdym samochodzie stosuje się określony rozmiar śruby koła i kombinacji nakrętki mocującej. W większości pojazdów stosuje się śruby 12 mm x 1,25" lub 20 mm x 1,5".

Używając elementów, które do siebie nie pasują, wymuszasz połączenie, które nie powinno istnieć. Powoduje to powstanie nowych gwintów w obu częściach.

3. Uszkodzenie lub odłamki

Cylinder nakrętki koła nie powinien nigdy zawierać brudu ani zanieczyszczeń, ale jest na nie podatny. Możliwe jest również, że szpilka jest włożona z tymi zanieczyszczeniami.

Wszelkie zanieczyszczenia wprowadzone do otworu mogą spowodować powstanie nowych gwintów. Gdy brud lub zanieczyszczenia ocierają się o odpowiednie części, powstają nowe gwinty.

RELATED: Jak usunąć zakleszczone koło w samochodzie (5 prostych kroków)

Jak naprawić uszkodzone gwinty

Niektórzy ludzie, próbując naprawić uszkodzone gwinty, decydują się na użycie zestawu do ponownego gwintowania. Zestawy te mogą być pomocne i często zawierają wszystko, co jest potrzebne do wykonania pracy. Zestawu do rozwiercania można również użyć, gdy mamy do czynienia z zardzewiałymi lub starymi śrubami.

Zacznij od obróbki gwintu za pomocą dołączonego pilnika. Pomoże to przywrócić pierwotny stan. Za pomocą płynu do nacinania można naprawić uszkodzone gwinty. Upewnij się tylko, że określiłeś właściwą średnicę. Gdy będziesz gotowy, przekręć kurek w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara, aby przywrócić gwint do pierwotnego stanu.

Jeśli łeb śruby ma gwint krzyżowy, trzeba będzie użyć specjalnej grzechotki przymocowanej do tulei. Wykonując ruchy w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, powinno się udać naprawić łeb śruby.

Czasami gwint może być tak uszkodzony, że konieczna będzie wymiana śruby, a w razie pecha - całego łożyska koła.

585 Recenzje Lang Tools 2581 26-częściowy przywracacz gwintów Tap...
  • Zawiera 7 rozmiarów gwintowników zgrubnych SAE:...
  • 6 rozmiarów gwintowników zgrubnych SAE; 1/4-20,...
  • 6 gwintowników drobnozwojowych SAE w rozmiarach: 8, 10, 11, 12,...
  • Wyprodukowano w USA
$38.75 Zobacz ostatnią cenę

Zapobieganie krzyżowemu gwintowaniu nakrętek kół

1. Utrzymuj gwinty w czystości

Ponieważ brud i zanieczyszczenia są ważnym czynnikiem powodującym powstawanie gwintów krzyżowych, jest to najważniejsza czynność, jaką można wykonać. Przed zamocowaniem jakichkolwiek elementów złącznych należy je zawsze dokładnie oczyścić.

Za pomocą rozpuszczalnika w sprayu i szczotki drucianej należy całkowicie oczyścić każdą powierzchnię. Należy pozostawić ją do wyschnięcia, ponieważ specyfikacje momentu obrotowego są zawsze tworzone z myślą o suchym montażu. Jeśli potrzebne jest smarowanie, można użyć niewielkiej ilości oleju silnikowego, ale nie zawsze jest to zalecane.

2. Naprawiaj wszelkie uszkodzenia

Jak w przypadku każdej usterki samochodowej, najważniejszym krokiem jest naprawa problemów przy pierwszych oznakach. Jeśli zauważysz uszkodzenie gwintu, można je naprawić, zanim stanie się poważnym problemem.

W rzeczywistości uszkodzenie gwintu nie zawsze oznacza konieczność wymiany. Wiele uszkodzonych gwintów można naprawić za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak zestaw gwintowników i narzynek lub pilnik do gwintów.

3. Wymienić wadliwe części

Jeśli uszkodzenie jest zbyt duże lub zbyt długo trwało, naprawa gwintów może okazać się niemożliwa. W przypadku wszystkich części samochodowych przychodzi taki czas, że konieczna jest ich wymiana.

Jeśli gwintów nie da się naprawić, czas je wymienić. Zaopatrz się w nowe nakrętki mocujące lub szpilki do kół, aby uzyskać idealne dopasowanie.

4. Wyrównać śruby

Bez względu na rodzaj śruby, którą próbujesz zamocować, zawsze najpierw upewnij się, że jest dobrze wyosiowana. Jeden mały błąd może spowodować wiele kłopotów.

Przed włożeniem śruby do ślepego otworu należy jak najlepiej wyrównać elementy. W celu ułatwienia osiowania można użyć kołków rozporowych lub wybijaka.

5. Rozpocząć dokręcanie ręczne

Najlepszym sposobem uruchomienia śruby lub nakrętki jest użycie dłoni. Za pomocą palców można nagwintować śrubę.

Ponieważ robisz to ręcznie, zauważysz wszelkie problemy, zanim gwintowanie ulegnie zbytniemu uszkodzeniu. Należy próbować nagwintować je ręcznie, aż do uzyskania równej płaszczyzny. Należy to robić na całej powierzchni, aż wszystkie śruby znajdą się na swoich miejscach, aby upewnić się, że ich ułożenie jest prawidłowe przed dokręceniem.

6. Zacznij od tyłu

Dokręcając śruby palcami, najpierw wykonaj ruch do tyłu. Przekręć śrubę w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, aż usłyszysz lub zauważysz kliknięcie.

To kliknięcie informuje, że pierwszy gwint został zetknięty. Po usłyszeniu tego kliknięcia można obracać śrubę lub nakrętkę w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Od tego momentu można bezpiecznie zaryglować gwinty i obracać je ręcznie, aż do uzyskania równej powierzchni. Chociaż zajmuje to więcej czasu, chroni okucia przed uszkodzeniem.

Robert

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również