img

4 oznaki uszkodzenia zaworu regulacji powietrza na biegu jałowym (i koszt wymiany)

W nowoczesnych pojazdach dziesiątki czujników, elektromagnesów i zaworów sprawiają, że wszystko działa tak, jak powinno. Jednym z takich elektromagnesów jest zawór regulacji biegu jałowego, znany również jako zawór IAC. Nie jest to może najbardziej efektowny element silnika, ale zapewnia płynną pracę, a jeśli zacznie działać, będziesz chciał go naprawić.

Poniżej przedstawiamy cztery najczęstsze objawy nieprawidłowego działania zaworu regulacji biegu jałowego, a następnie omawiamy jego działanie i miejsca, w których można go znaleźć. Na koniec, jeśli okaże się, że zawór regulacji biegu jałowego w Twoim pojeździe jest uszkodzony, podamy Ci, ile powinieneś wydać, aby nie zostać oszukanym w warsztacie.

Najczęstszym objawem uszkodzenia zaworu regulacji biegu jałowego jest nierówna praca silnika na biegu jałowym oraz świecenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Przy uszkodzonym zaworze IAC można również zauważyć wahania prędkości obrotowej biegu jałowego lub zgaśnięcie silnika na biegu jałowym.

Ale choć są to najczęstsze objawy, nie są to jedyne, na które należy zwracać uwagę. Poniżej przedstawiamy cztery najczęstsze objawy nieprawidłowego działania zaworu regulacji prędkości obrotowej biegu jałowego.

Spis treści show Objawy uszkodzenia zaworu regulacji powietrza na biegu jałowym (IAC) 1. Lampka kontrolna silnika 2. Wahania prędkości obrotowej biegu jałowego 3. Nierówna praca silnika na biegu jałowym 4. Zgaśnięcie silnika Działanie zaworu regulacji biegu jałowego Umiejscowienie zaworu regulacji biegu jałowego Koszt wymiany zaworu regulacyjnego biegu jałowego

Objawy uszkodzenia zaworu regulacji powietrza na biegu jałowym (IAC)

1. Lampka kontrolna silnika

W całym pojeździe znajduje się mnóstwo czujników, nic więc dziwnego, że jeden z nich monitoruje pracę zaworu regulacji biegu jałowego. Gdy tylko coś nie działa prawidłowo, wysyła on sygnał do ECM, aby poinformować o problemie.

Najczęściej występującym kodem jest P0505, czyli usterka układu regulacji biegu jałowego. Ale chociaż jest to najczęstszy kod kontrolny silnika, nie jest jedynym, który może wskazywać na uszkodzony zawór regulacji biegu jałowego.

2. Wahania prędkości obrotowej biegu jałowego

Zadaniem zaworu regulacji biegu jałowego jest utrzymywanie płynnej pracy na biegu jałowym, więc jeśli zawór ten działa, prędkość obrotowa biegu jałowego będzie się wahać. Zależy to od tego, co jest nie tak z zaworem, ale wahania prędkości obrotowej biegu jałowego są jednym z najczęstszych objawów.

Należy pamiętać, że prędkość biegu jałowego będzie się wahać jeszcze bardziej po włączeniu lub wyłączeniu akcesoriów, ponieważ ECM nie dostosuje się do zmieniającego się obciążenia bez zaworu regulacji biegu jałowego.

3. Nierówna praca silnika na biegu jałowym

Zawór regulacji biegu jałowego ma za zadanie utrzymywać stałą prędkość obrotową na biegu jałowym. Jeśli jednak zawór utknie w pozycji otwartej, zamkniętej lub gdzieś pomiędzy, może to spowodować nierówną pracę silnika na biegu jałowym. Problem ten można "rozwiązać", jeżdżąc na biegu jałowym na różnych wysokościach lub wyłączając silnik pod obciążeniem. W rzeczywistości jednak nie usuwa się problemu, a jedynie go ukrywa.

Należy pamiętać, że nierówna praca silnika na biegu jałowym związana z wadliwym zaworem regulacji biegu jałowego jest spowodowana zbyt dużą ilością powietrza i nie powinna powodować zapłonu silnika ani innych poważniejszych problemów. Jeśli tak się dzieje, wskazuje to na głębszy problem, który należy rozwiązać, nawet jeśli konieczna jest wymiana zaworu regulacji biegu jałowego.

4. Zgaśnięcie silnika

Jeśli zawór regulacji biegu jałowego pojazdu jest wystarczająco uszkodzony, nie będzie w ogóle dostosowywał się do różnych warunków. W niektórych warunkach nie ma problemów, ale w innych może dojść do całkowitego zgaśnięcia silnika.

Wszystko, od zmiany wysokości nad poziomem morza po włączenie klimatyzacji, może spowodować zgaśnięcie silnika, ponieważ nie jest on w stanie dostosować się do różnych warunków. Chociaż zdarza się to rzadko, chyba że pojazd ma całkowicie przestrzelony zawór regulacji biegu jałowego, ale nie jest to też niespotykane.

Działanie zaworu regulacji biegu jałowego

Zawór regulacji biegu jałowego pojazdu uwzględnia wszystkie różnice i reguluje prędkość obrotową silnika na biegu jałowym, aby wszystko działało płynnie. Nie jest to może najseksowniejszy element, ale bez niego silnik może zgasnąć i mogą pojawić się różne problemy z wydajnością.

Oczekujemy, że silnik będzie utrzymywał stałą prędkość obrotową bez względu na to, co robimy, ale bez zaworu regulacji obrotów biegu jałowego nie byłoby to możliwe.

Dzieje się tak dlatego, że na prędkość obrotową biegu jałowego silnika ma wpływ wiele czynników. Wpływ na prędkość obrotową biegu jałowego może mieć wszystko, począwszy od aktualnej wysokości nad poziomem morza, a skończywszy na liczbie akcesoriów, z którymi pracuje silnik.

Położenie zaworu regulacji obrotów biegu jałowego

W nowoczesnych silnikach zawór regulacji obrotów biegu jałowego jest w większości przypadków zintegrowany z korpusem przepustnicy. W starszych silnikach była to jednostka zewnętrzna, montowana gdzieś w okolicy wlotu powietrza. Z tego miejsca może on łatwo sterować przepływem powietrza do silnika, aby utrzymać stały bieg jałowy niezależnie od warunków pracy silnika i otoczenia.

Dobra wiadomość jest taka, że zazwyczaj znajduje się on w górnej części silnika, więc jeśli chcesz go wymienić samodzielnie, zazwyczaj jest łatwo dostępny. Niewiele jest elementów, do których dostęp jest łatwiejszy niż do zaworu regulacji biegu jałowego.

RELATED: 8 objawów uszkodzonego korpusu przepustnicy

Koszt wymiany jałowego zaworu sterującego

Średni koszt wymiany zaworu regulacji biegu jałowego wynosi od 100 do 500 USD. Należy pamiętać, że koszty te mogą się różnić w zależności od tego, czym jeździsz i gdzie oddajesz samochód do naprawy. Choć może się to wydawać dużą różnicą kosztów, wynika ona prawie wyłącznie z różnic w cenach części.

Na rynku wtórnym można znaleźć zawór regulacji biegu jałowego w cenie od 50 do 400 dolarów, a jeśli chcesz mieć część zamienną OEM, możesz wydać jeszcze więcej. Tymczasem koszty robocizny są zazwyczaj dość niskie i wynoszą od 50 do 100 USD.

Oznacza to jednak, że jeśli chcesz spróbować zaoszczędzić trochę pieniędzy, wykonując pracę samodzielnie, nie zaoszczędzisz zbyt wiele w porównaniu z ogólnymi kosztami naprawy. Dobra wiadomość jest taka, że istnieje kilka części, które łatwiej jest wymienić.

Zazwyczaj wystarczy odłączyć i wykręcić jedną śrubę ze starego czujnika, a następnie delikatnie go odłączyć. Następnie wystarczy przykręcić nowy czujnik i podłączyć go. Na koniec pamiętaj, aby przed wymontowaniem starego czujnika odłączyć akumulator.

Pozwoli to nie tylko uniknąć przypadkowego zwarcia w układzie, ale także zresetować kontrolkę "check engine".

Jeśli zawór regulacji biegu jałowego jest zintegrowany z korpusem przepustnicy, być może trzeba będzie wymienić cały korpus przepustnicy, co jest bardziej kosztowne.

Agnieszka

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również