img

Śmierć przez Diesla?! Spaliny są bardziej zabójcze niż myślisz

Pióropusze czarnego dymu wydobywają się z wielkiego wydechu zamontowanego w skrzyni ładunkowej ciężarówki, podczas gdy kierowca wisi przez okno, drwiąc z przyjaznych środowisku samochodów, które utknęły na światłach wokół niego. Światło zmienia się na zielone i ciężarówka wyskakuje zza linii, wysyłając kłęby dymu i sadzy w powietrze. Rowerzysta, który niefortunnie znalazł się pod wiatą ciężarówki, usycha od spalin, podczas gdy starszy pan w zabytkowym brytyjskim kabriolecie kręci głową z dezaprobatą, wrzucając bieg w swoim MG i skręcając na autostradę.

Jest to tylko jeden z niezliczonych przykładów na to, że trend "toczenia węgla" stał się podstawą sceny zmodyfikowanych ciężarówek z silnikiem diesla, motoryzacyjnym odpowiednikiem płaskiego "pylenia zboża" tych wokół ciebie. Zmodyfikowane ciężarówki z silnikami Diesla są bardziej popularne niż kiedykolwiek wcześniej w Ameryce i wydaje się, że większość stanów naprawdę ma gdzieś to, co te pojazdy wypluwają ze swoich portów wydechowych.

Ale chodzi tu o coś więcej niż tylko o pickupy z masywnymi portami wydechowymi. Ostatnie raporty wykazały, że spaliny z silników Diesla są odpowiedzialne za więcej zgonów niż wcześniej przewidywano, a dzieci i osoby starsze są w największym niebezpieczeństwie. Oto, co wiemy...

diesel

Smoke 'em if Ya Got 'em

Agencja Ochrony Środowiska Stanów Zjednoczonych (EPA) donosi, że połączenie luźnych przepisów i tandetne egzekwowanie od funkcjonariuszy organów ścigania pozwoliło proliferacji ciężarówek z silnikami wysokoprężnymi z wyłączonymi kontroli emisji rośnie wykładniczo w ciągu ostatnich kilku lat. Pogłębiając sprawę, jest fakt, że większość ludzi stało się tak przyzwyczajeni do tego trendu, że raporty są bardzo rzadko składane w stanach, gdzie toczenia węgla jest nielegalne.

Nie zrozumcie nas źle, w AvalonKing uwielbiamy diesle i doceniamy to, że nowoczesne silniki wysokoprężne stały się czymś więcej niż tylko silnikami o bogatym momencie obrotowym. Weźmy na przykład Mazdę, która w ostatnich latach zaczęła umieszczać silniki SkyActiv D w wielu swoich pojazdach. Zapowiadany jako "najniższy na świecie stopień sprężania w silnikach wysokoprężnych", 2,2-litrowy silnik Mazdy z dwustopniowym turbo oferuje tony momentu obrotowego aż do 5200 obr/min, a przy tym jest zaskakująco cichy. W wersji seryjnej silnik ten nie tylko zapewnia imponujące osiągi, ale może być eksploatowany przez nieograniczony czas bez konieczności stosowania drogich środków chemicznych do oczyszczania spalin z tlenków azotu.

Nie każdy jednak jeździ Mazdą z silnikiem wysokoprężnym lub najnowszym pickupem RAM z silnikiem EcoDiesel. Od pociągów towarowych i promów, po maszyny rolnicze, autobusy szkolne i pojazdy 4×4, silniki wysokoprężne są we współczesnym świecie koniem roboczym. Silnik dla mas, z ciemną stroną, która wykracza daleko poza toczący się węgiel i systemy ograniczające emisję.

Co jest tak cholernie niebezpiecznego w dieslu?

Zanim zagłębimy się we wszystkie sprawy związane z dieslami, porozmawiajmy trochę o tak amerykańskiej sztuce "walcowania węgla" i o tym, jak ta zanieczyszczająca rozrywka wpływa negatywnie na jakość powietrza. Aby zrozumieć skalę tego bogatego w sadzę trendu zmodyfikowanych ciężarówek, należy odnieść się do wspomnianego wcześniej listu z Wydziału Egzekwowania Powietrza EPA.

W tym dokumencie, można znaleźć, że w ciągu ostatniej dekady, ponad 550.000 pickupów z silnikiem diesla albo miał ich kontroli emisji manipulowane lub usunięte całkowicie. W ciągu życia tych ciężarówek, to przełoży się na atmosferę jest nasycony ponad 570.000 ton dodatkowych tlenków azotu (NOx), jak również 5.000 ton cząstek stałych. Aby przedstawić te liczby w odpowiedniej perspektywie, wyobraź sobie, jak wyglądałby Twój dojazd do pracy z ponad 9 milionami dodatkowych, nieuszkodzonych pickupów z silnikiem diesla na drodze... każdego... cholernego... dnia.

Od dziesięcioleci wiemy, że zanieczyszczenia powietrza mogą być śmiertelne, a jednak jesteśmy tutaj, omawiając głęboko zakorzenione zauroczenie Ameryki w produkowaniu nadmiernych ilości spalin z silników Diesla, tylko dla żartów i zabawy. Chcąc dowiedzieć się nieco więcej na temat tego, co sprawia, że ta forma paliwa jest tak toksyczna, odkryliśmy dokument koncentrujący się na zagrożeniach związanych z olejem napędowym wydany przez amerykańską rządową Administrację Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (OSHA). Po przekopaniu się przez liczne strony wypełnione naukowym żargonem, okazało się, że raport OSHA maluje dość ponury obraz śmieci zawieszonych w spalinach z silników Diesla.

Zaczynamy od niektórych z bardziej powszechnych przestępców chemicznych znalezionych w spalinach z silników Diesla, takich jak dwutlenek węgla, tlenek węgla, dwutlenek azotu, tlenek azotu i dwutlenek siarki, z których wszystkie są niezwykle szkodliwe, jeśli są wdychane. Nie zapominajmy też o wielopierścieniowych węglowodorach aromatycznych (PAH), powszechnych organicznych związkach węgla występujących w spalinach z silników Diesla, o których wiadomo, że mogą powodować raka i uszkodzenia układu rozrodczego. Przedłużone narażenie na te i wiele innych związków chemicznych zawartych w spalinach z silników Diesla zostało powiązane z problemami zdrowotnymi, począwszy od podrażnienia oczu i nosa, poprzez bóle głowy i nudności, a w skrajnych przypadkach - choroby układu oddechowego i raka płuc.

Dym z silników Diesla zawiera również takie substancje jak formaldehyd, który według osobnego raportu OSHA jest powiązany ze wszystkim, od "problemów oddechowych podobnych do astmy" po podrażnienia skóry i śmierć. Benzen to kolejna powszechna rakotwórcza substancja chemiczna występująca w spalinach z silników Diesla, która według CDC może uszkodzić szpik kostny i spowodować anemię z powodu nagłego spadku liczby czerwonych krwinek. Istnieje również ryzyko nadmiernego krwawienia i upośledzenia funkcji układu odpornościowego w przypadku długotrwałego narażenia na działanie benzenu, więc nie zakładaj, że nie kopnie cię, gdy jesteś w dołku.

Wystarczy powiedzieć, że stany o ścisłej kontroli pojazdów i silnie egzekwowane normy emisji spalin mają najmniejszą ilość spalin wypluwających zmodyfikowane ciężarówki z silnikami wysokoprężnymi, z Kalifornią na czele z zaledwie 1,8% pojazdów zgłoszonych. Dla kontrastu, Dakota Północna pozostaje jednym z najmniej uregulowanych stanów Ameryki, dlatego ponad 18,6% wszystkich ciężarówek z silnikiem diesla na jej drogach albo miało zmodyfikowane lub całkowicie usunięte systemy emisji spalin.

Jednak Dakota Północna nie jest bardzo zaludnionym stanem, co sprawia, że Teksas jest zdecydowanym liderem w grze o zwijanie węgla. Według ekspertów EPA, prawie 65.000 ciężarówek z naruszonymi systemami zostało oznaczonych w samym Teksasie, a niewykryte szacunki wskazują, że liczba ta jest ponad dwukrotnie wyższa. Przez lata ciężarówki z oprogramowaniem ograniczającym emisję spalin i prostymi rurami w stylu dymu przeleciały pod radarem, lub w wielu przypadkach, pokazały swój wzdęty brzuch na widoku.

Nie jest też tak, że organy regulacyjne niewiele robią w tej sprawie. Nawet fabrycznie nowe pojazdy z silnikami Diesla szybko brudzą się na otwartej drodze, w przeciwieństwie do tych, które przechodzą rygorystyczne testy laboratoryjne. To powiedziawszy, większość amerykańskich regulatorów rządowych nie będzie nawet testować emisji pojazdów w rzeczywistych warunkach, chyba że jest to rażący problem, jak Volkswagen shit-storm na przykład. Co prowadzi nas do naszego następnego tematu, którym jest fakt, że entuzjaści ciężarówek nie są jedynymi, którzy robią zrzut na powietrze, którym oddychamy.

Lethal Diesel: O wiele więcej niż tylko toczący się węgiel

Światowa Organizacja Zdrowia szacuje, że oszałamiające 4,2 mln ludzi umiera każdego roku z powodu narażenia na zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego (na zewnątrz). Podczas gdy te liczby zapadają się w twojej przesiąkniętej statystykami czaszce, oto kolejny mały samorodek informacji, nad którym warto się zastanowić. Ponad 91% światowej populacji mieszka na obszarach, gdzie jakość powietrza przekracza limity zalecane przez WHO, a ponieważ problemy związane z przeludnieniem są coraz większe, liczby te rosną wykładniczo z każdym mijającym rokiem.

I tu jest prawdziwa zagwozdka. Odrębne badanie przeprowadzone przez Climate & Clean Air Coalition (CCAC) w 2019 r. odkryło, że spośród wszystkich zgonów związanych z zanieczyszczeniem powietrza odnotowanych w 2015 r., ponad 385 000 z nich było spowodowanych przez spaliny z silników Diesla. Przelicz to na średnią liczbę utraconych lat życia i nagle masz 7,8 miliona lat ludzkiego życia w dół rury, a także niesamowity rachunek za szpital w wysokości 1 biliona dolarów.

To nie tylko kolesie w podrasowanych ciężarówkach z brudnymi silnikami turbo-diesla zatruwają nasze powietrze, mimo że ich niefiltrowane spaliny są o wiele bardziej zabójcze niż dym regulowany emisjami. Od pociągów i ciężarówek, które dostarczają produkty i ludzi na całym świecie co godzinę, do maszyn górniczych i sprzętu budowlanego na placu budowy po drugiej stronie ulicy, dym z silników diesla można znaleźć churning z rur wydechowych wszędzie, gdzie się obrócisz.

Jeśli chodzi o niedbałe kontrole emisji, szacuje się, że tylko w 2015 r. niedopatrzenia te spowodowały ponad 38 000 przedwczesnych zgonów na świecie. Dalsze badania wykazały, że te zgony nie były po prostu z każdej starej sadzy spalin albo, ale bezpośrednim wynikiem ludzi wchodzących w bliski, stały kontakt z cząstek stałych zawieszonych w emisji oleju napędowego. To nie jest z niefiltrowanych walców węgla albo, ale podstawowe samochody dostawcze diesel i autobusy miejskie, jak przewidują eksperci, że te liczby zachorowań wspiął się jeszcze wyżej w ostatnich latach.

Przyjrzyjmy się jedenastu największym rynkom samochodowym: Stany Zjednoczone, 28 państw członkowskich Unii Europejskiej, Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Indie, Japonia, Meksyk, Rosja i Korea Południowa. Łącznie na te kraje przypada 80% pojazdów z silnikami wysokoprężnymi na świecie, a badania wykazały, że na tych obszarach "prawie jedna trzecia emisji z ciężkich pojazdów z silnikami wysokoprężnymi na drogach i ponad połowa emisji z lekkich pojazdów z silnikami wysokoprężnymi na drogach przekracza limity certyfikacyjne".

Rozbity na gołe orzechy i śruby, staje się oczywiste, że stężenie zanieczyszczających pojazdów z silnikami wysokoprężnymi jest znacznie bardziej szalony niż wcześniej przewidywano, i znacznie bardziej zagrażające życiu. Małe dzieci, kobiety i osoby starsze są szczególnie narażone na niebezpieczeństwo spalin z silników wysokoprężnych, mówi Światowa Organizacja Zdrowia, która stale wzywa do zwiększenia regulacji maszyn i transportu napędzanych olejem napędowym.

Quick Nerd Note: Spaliny z silników Diesla to czarna jak smoła mieszanka gazów i cząstek stałych, które powstają jako produkt uboczny podczas procesu spalania oleju napędowego. Najmniejsze z tych cząstek są znane jako cząstki stałe oleju napędowego (DPM), smakowita mieszanka stałych pierwiastków węgla (EC) rdzenie i organicznych związków węgla (OC).

Dodgy Dirty Diesel Testing i przyszłość przepisów dotyczących emisji spalin

Myślisz, że kontrole nowych samochodów są surowe? Pomyśl jeszcze raz. Federalne testy emisji spalin w Stanach Zjednoczonych dla lekkich pojazdów użytkowych, takich jak samochody osobowe i mniejsze ciężarówki, to niewiele więcej niż 31-minutowy test laboratoryjny na hamowni. Test ten składa się z podstawowych odczytów emisji spalin z rury wydechowej przy rozruchu zimnego silnika, na biegu jałowym i pod przepustnicą oraz podczas rozruchu gorącego silnika. Jednak producenci samochodów znają ten test lepiej niż ktokolwiek inny i są mistrzami w jego przeprowadzaniu.

Raporty o specjalnie przeszkolonych, "hiper-milowych" kierowcach pojawiających się w dniu testu, aby pomóc zagwarantować, że producenci samochodów uzyskają maksymalną wydajność i niższe emisje są dość powszechne. W odpowiedzi wielu ekspertów uważa cały proces za śmieszny. Podczas gdy przejście testu laboratoryjnego EPA może przynieść wyniki, nie gwarantuje, że samochód nie przekroczy tych parametrów na otwartej drodze, zwłaszcza z ciężkim ładunkiem w łóżku, a kierowca z jeszcze cięższym obcasem za kierownicą.

Jeśli chodzi o pojazdy z modami oszukującymi emisję na pokładzie, Ars Technica odkryła, że inspekcje EPA zostały "ograniczone do klasy 2b i klasy 3 pickupów z silnikami wysokoprężnymi". Więc mniejsze pojazdy i pickupy slajdów prawo pod radarem, jak tylko ciężarówki z masą brutto pojazdu między 8,501 do 14,000lbs (3,856 do 6.350kg) nadal być kierowane. O, a jeśli chodzi o flagowanie tych większych ciężarówek, EPA mówi, że będzie tylko oznaczyć pojazd jako "nielegalnie manipulowane", jeśli jego kontrole emisji zostały wyłączone lub usunięte całkowicie.

Więc jak wygląda przyszłość przepisów dotyczących emisji? To zależy od tego, gdzie mieszkasz. Podczas gdy unijni regulatorzy są zajęci zmianą w kierunku wymagania od pojazdów z silnikami wysokoprężnymi zgodności poziomów podczas rzeczywistych testów jazdy, Japonia zobowiązała się do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do zera netto do 2050 roku. Tymczasem w Ameryce, Kalifornia kontynuuje swoją kampanię na rzecz bardziej rygorystycznych norm emisji spalin i poszukuje alternatywnych opcji paliwowych. W przeciwieństwie do tego, wiele stanów w Ameryce nie planuje regulacji, a nawet kontroli pojazdów z silnikami diesla, twierdząc, że byłoby to kłopotliwe, kosztowne i szkodliwe dla lokalnych gospodarek.

W świetle kontrastujących ze sobą punktów widzenia staje się jasne, że jeśli chodzi o regulację diesli, nie ma jasnej drogi naprzód. Silniki te stały się tak istotnym trybikiem w nieustannie obracającym się ludzkim kole transportowym, produkcyjnym i transportowym, że praktycznie niemożliwe jest uregulowanie ich użycia i modyfikacji. I choć rozprawienie się z modyfikowanymi, zanieczyszczającymi środowisko pickupami może nieco pomóc, to jest to tylko pojedyncza, bogata w sadzę smuga na i tak już przesiąkniętym środowisku.

Krótko mówiąc, całkowite wyeliminowanie maszyn napędzanych silnikami Diesla prawdopodobnie nigdy nie nastąpi. Do diabła, wdrożenie norm emisji w wielu częściach Ameryki i reszty świata nie wygląda zbyt pewnie, co czyni drogę naprzód jeszcze bardziej niejasną.

Jedna rzecz jest jednak pewna, a mianowicie zdolność oleju napędowego do powodowania poważnych problemów zdrowotnych, a nawet śmierci. Właśnie dlatego należy szukać sposobów na produkcję czystszej wersji tego paliwa. Dlaczego pytasz? Może to dziwne pragnienie, aby oddychać świeżym powietrzem. A może to ja nie chcę zrezygnować z pomysłu posiadania kiedyś COE Haulera z 1948 roku z wielkim silnikiem diesla upchanym pod spodem. Tak czy inaczej, rozwiązanie problemu brudnego oleju napędowego musi zostać znalezione i to szybko...

Jeśli podobał Ci się ten artykuł, to na pewno spodobają Ci się produkty AvalonKing do pielęgnacji samochodów dla majsterkowiczów. Tworzymy produkty "No B.S." za przystępną cenę. A co najlepsze, traktujemy naszych klientów jak rodzinę, więc jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chcesz porozmawiać o samochodach, wystarczy, że do nas zadzwonisz lub napiszesz e-mail. Sprawdź naszą stronę główną tutaj.

 

Dowiedz się więcej na http://50-cent.com.pl/

Witold

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również