img

Uszkodzenia pożarowe samochodu: Na co uważać przy zakupie używanego pojazdu

Chcesz kupić delikatnie używany pojazd, ale nie wiesz, na co zwrócić uwagę, jeśli chodzi o kwestie bezpieczeństwa? Inteligentny zakup używanego samochodu wykracza daleko poza kopanie opon i sprawdzanie licznika przebiegu, i zawsze powinien być połączony z kontrolą przeprowadzoną przez certyfikowanego mechanika. W używanym samochodzie jest wiele miejsca na awarię, a hack-job poprawki okablowania, wątpliwe rekordy konserwacji, złe utrzymanie i dolegliwości mechaniczne mogą szybko zmienić pojazd w tykającą bombę zegarową.

Według raportu wydanego przez agencję ubezpieczeniową, State Farm Mutual Automobile Insurance Company, dane pokazują, że tylko w 2018 roku w Stanach Zjednoczonych Ameryki zgłoszono około 181 500 pożarów pojazdów mechanicznych. Chociaż całkiem sporo pożarów pojazdów jest bezpośrednim wynikiem kolizji, jest to tylko jedna z wielu kwestii zapalających powszechnie związanych z nowoczesnymi samochodami.

Po odrobinie "gorących" badań, odkryliśmy kilka dość szokujących statystyk dotyczących pożarów pojazdów i stworzyliśmy listę rzeczy, na które należy zwracać uwagę przy zakupie (lub jeździe) starszego samochodu. Wszystko, od elektrycznych gremlinów i awarii układu paliwowego, po gównianą etykietę palenia papierosów i źle wykonane psikusy, może spowodować zapalenie się samochodu, a jak się wkrótce przekonacie, to tylko wierzchołek płomienia.

Szybka uwaga dla kujonów: Ogień potrzebuje trzech rzeczy, aby się rozwijać: Iskry, paliwa i tlenu. Poruszający się pojazd spowoduje, że powietrze będzie siłą rozprzestrzeniać płomień, dlatego zjechanie na pobocze powinno być zawsze pierwszym krokiem w przypadku pożaru pojazdu.

Szkody pożarowe i samochody

Zaczynamy od mało prawdopodobnego źródła, ponieważ monolit paliwowo-naftowy, Exxon Mobil, oferuje kilka przydatnych informacji na temat ryzykownego świata pożarów samochodowych i rodzaju szkód, jakie powstają, gdy sprawy zaczynają się naprawdę rozgrzewać. Gigant naftowy informuje, że każdego roku w Stanach Zjednoczonych odnotowuje się średnio "ponad 150 000 pożarów pojazdów, w których ginie średnio 209 osób".

Inną ciekawostką jest to, że wbrew powszechnemu przekonaniu, większość pożarów pojazdów jest bezpośrednim wynikiem awarii mechanicznej lub zaniedbania, a nie wypadków samochodowych. Ludzie nie zdają sobie również sprawy z tego, że pożary samochodów mają tendencję do występowania poza silnikiem i układem paliwowym, a "gorące punkty" znajdują się na spodzie pojazdu, w zagłębieniach kół, za deską rozdzielczą i wewnątrz kabiny.

Jeśli chodzi o pożary pojazdów, FEMA ma swój własny zestaw statystyk, faktów bezpieczeństwa i listy powiązanych zagrożeń, z których wiele, jak twierdzi, jest często pomijanych przez masy. FEMA donosi, że średnio, ukryte uszkodzenia pojazdu, nieostrożne nawyki jazdy i kompromisowe części samochodowe, powodują pożary, które zabijają ponad 300 osób i ranią 1250 więcej rocznie. Te obrażenia i zgony nie są spowodowane tylko ekstremalnym upałem, ale także kontaktem ludzi z toksycznymi gazami i innymi niebezpiecznymi substancjami, a także pociskami, takimi jak latające odłamki spowodowane eksplozjami.

Pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi stanowią kolejne poważne zagrożenie, o którym nikt nie myśli, gdy przychodzą mu na myśl słowa "pożar pojazdu". Akumulatory, ogniwa paliwowe, wodór, gaz ziemny, propan, bąki jednorożca czy biodiesel zasilające nowoczesne "zielone maszyny" stanowią również poważne zagrożenie pożarowe. Rozpylony kwas z akumulatora, niewidoczne gołym okiem płomienie wodoru, bomby w zbiornikach z propanem i wycieki metanolu to bardzo realne zagrożenia, nie wspominając już o upajającym smrodzie związanym ze świeżo zapalonym wzdęciem jednorożca.

Pomijając gastronomiczne odniesienia do mitycznych stworzeń, pojazdy napędzane paliwami alternatywnymi stwarzają również własne, unikalne zagrożenia pożarowe. Na przykład metanol i etanol palą się jasnoniebieskim płomieniem, który jest bardzo trudny do zauważenia w świetle dziennym, co stwarza własne ryzyko. Istnieje również potencjalne ryzyko porażenia prądem elektrycznym przez przewody wysokiego napięcia, które można znaleźć w pojazdach hybrydowych i elektrycznych typu plug-in.

Nie zapominajmy też o toksycznych oparach, które wydzielają się w powietrzu podczas pożaru pojazdu. Przebyliśmy długą drogę od czasów drewnianego wozu, który po zapaleniu tworzył wielkie ognisko, ale to było wszystko. Nowoczesne samochody są prawie w całości zbudowane z syntetycznych materiałów, które poddane ekstremalnym temperaturom mogą emitować szkodliwe, jeśli nie śmiertelne, gazy i opary pary wodnej. Do diabła, nawet metalowe części samochodu są pokryte warstwą chemikaliów, które w kontakcie z bezpośrednim płomieniem mogą być toksyczne do wdychania.

Ale nie zapominajmy o najbardziej niebezpiecznym składniku samochodowego koktajlu pożarowego: Stary, dobry tlenek węgla. Skoncentrowane ilości tego zapalającego produktu ubocznego pozostają najbardziej powszechnym śmiertelnym stężeniem bezwonnego, bezbarwnego i pozbawionego smaku gazu na naszej planecie. Niewidzialny zabójca, unoszący się na wietrze, gotowy w każdej chwili rozpłatać cię na strzępy.

Jeśli chodzi o samo ciepło, pożar pojazdu jest w stanie wytworzyć temperaturę znacznie przekraczającą 1500 stopni Fahrenheita. Aby przedstawić to w odpowiedniej perspektywie, przypomnijmy, że parząca woda wrze w temperaturze 212 stopni Fahrenheita, a większość potraw piecze się w temperaturze na południe od 500 stopni Fahrenheita. Gówno mnie obchodzi, jaki rodzaj hardkorowej zbroi off-roadowej masz na swojej ciężarówce. Kiedy zmieszasz wszystkie powyższe czynniki razem, masz gorące zagrożenie na drodze, które roztopi prawie wszystko, czego dotknie.

Płomienie nie są jedynym zagrożeniem. Ponieważ wszystkie elementy, z których składa się samochód, ulegają spaleniu pod wpływem ekstremalnego ciepła i ciśnienia, odłamki i szczątki są często wysyłane na duże odległości. Podnośniki w hatchbackach, wieloczęściowe i magnezowe koła, wały napędowe, zbiorniki oleju i paliwa, osie, uszczelnione elementy silnika i skrzyni biegów, poduszki powietrzne i termos z kawą na przednim siedzeniu mogą stać się bombami.

Kilka gorących danych statystycznych

  • Prawie jeden na siedem pożarów dotyczy pojazdów.Jedna na 10,5 ofiar śmiertelnych pożarów jest wynikiem pożarów pojazdów.Szacuje się, że 300 osób cywilnych ginie, a 1250 zostaje rannych każdego roku w wyniku pożarów pojazdów.4% obrażeń strażaków związanych z pożarami każdego roku jest wynikiem pożarów pojazdów.

Quick Nerd Note: Amortyzatory gazowe i rozpórki są podatne na eksplozję szybko, gdy poddane intensywnej temperaturze, zamieniając te kluczowe elementy zawieszenia w motoryzacyjny odpowiednik sprężynowych bomb rurowych.

Jak sprawdzić pojazd używany pod kątem uszkodzeń spowodowanych pożarem samochodu

Kupując używany pojazd lub prowadząc starszy samochód, najlepszą linią obrony jest dokładne sprawdzenie każdego systemu przez renomowanego mechanika. Podczas gdy regularne przeglądy samochodu z pewnością pomagają zapobiegać problemom związanym z bezpieczeństwem pożarowym, kluczowe jest zwracanie uwagi na następujące objawy.

Zawsze uważaj na bezpiecznik, który przepala się więcej niż jeden raz, ponieważ prawdopodobnie jest to spowodowane przez uszkodzony element lub jest bezpośrednio związane z problemem elektrycznym, a oba te czynniki są głównymi przyczynami pożarów w pojazdach. To samo dotyczy oznaczania wycieków oleju i paliwa oraz pamiętania, aby zawsze używać lejka podczas dolewania oleju, ponieważ wylewanie ropy naftowej na rozpalony kolektor wydechowy to tylko prośba o pożar. Dodatkowym środkiem ostrożności jest dwukrotne sprawdzenie, czy korek oleju został prawidłowo zamocowany, ponieważ pośpieszne ręce na stacji benzynowej mają skłonność do niedokręcania śrub.

Innym częstym źródłem pożarów pojazdów są problemy związane z katalizatorami. Te filtry spalin są podatne na goszczenie wewnętrznych, wolno palących się pożarów, gdy są uszkodzone lub nie są już w pełni sprawne, a ze względu na ekstremalne temperatury, mogą zapalić takie rzeczy jak powłoka lakiernicza lub wysuszona trawa i liście, gdy są zaparkowane.

PSA z amerykańskiej Narodowej Agencji Ochrony Przeciwpożarowej (NFPA) wyjaśnia, że podczas gdy mocno uszkodzony przez ogień samochód może być łatwy do zauważenia, istnieje mnóstwo samochodów toczących się bez żadnych oznak wcześniejszego uszkodzenia. To dlatego tak ważne jest, aby uruchomić raport Carfax przy zakupie używanego pojazdu, bo nigdy nie wiadomo, czy drobny wypadek może prowadzić do jakiejś formy przyszłej historii szkody pożarowej. Pamiętaj, że historia wypadku pojazdu jest powiązana bezpośrednio z jego numerem VIN, czyli numerem identyfikacyjnym pojazdu, który jest zawsze zapisywany, niezależnie od tego, czy jest to drobna stłuczka, poważne uszkodzenie spowodowane powodzią, czy jakakolwiek inna liczba scenariuszy związanych z ubezpieczeniem auto.

Pewne oznaki ognistego czasu

  • Bezpieczniki, które wybuchają wielokrotnieRozlany olej pod maską, pozostały po wymianie oleju lub po nieszczelnej uszczelcePrzecieki płynu pod pojazdemCzuć gaz, gdy nie tankuje się paliwaPęknięte lub luźne przewody z odsłoniętym metalemGłośne dźwięki z układu wydechowego lub komory silnikaSzybkie zmiany poziomu paliwa, oleju lub temperatury silnikaBrak korka wlewu olejuPęknięte lub luźne przewody silnikoweZapach palonego plastiku lub gumy

Szybka rada: Podczas jazdy starszym lub mocno eksploatowanym samochodem należy uważać na pęknięte lub poluzowane przewody, anomalie elektryczne, gwałtowne zmiany poziomu paliwa lub płynów albo ekstremalne temperatury silnika. Wszystkie te rzeczy mogą prowadzić do pożaru pojazdu, więc jeśli któraś z tych dolegliwości niedawno się ujawniła, natychmiast poddaj pojazd kontroli. Należy pamiętać, że te problemy mogą nie być wymienione w raporcie historii pojazdu lub pokryte w ramach podstawowej polisy ubezpieczeniowej.

Co robić w przypadku pożaru pojazdu?

W przeciwieństwie do uszkodzeń spowodowanych przez sól, pożary pojazdów rozprzestrzeniają się szybko i szkodzą nie tylko samochodowi. Jeśli podczas jazdy poczujesz dym lub zobaczysz płomienie wydobywające się z części pojazdu, wiedza o tym, co robić, może zadecydować o tym, czy uda Ci się szybko uciec, czy też dojdzie do czołowego zderzenia. Ważne jest, aby działać szybko i spokojnie, ponieważ szarpanie kierownicą w panice lub naciskanie hamulców na autostradzie może tylko narazić Ciebie i osoby znajdujące się w pobliżu na niebezpieczeństwo.

National Fire Protection Association Council zaleca następujące kroki, jeśli prowadzisz samochód i wybuchnie w nim pożar:

  • Włączyć światła awaryjne i natychmiast przejść do najbliższego bezpiecznego miejsca, aby zatrzymać, może to być pas boczny, medianę, lub parking.Umieścić samochód w parkingu, wyłączyć zapłon, i nie zapomnij zabrać kluczyki.Get pasażerów z samochodu, i nie pozwól nikomu wrócić, aby odzyskać rzeczy osobiste.Odsuń się jak najdalej od płonącego pojazdu, aby uniknąć płomieni i toksycznych oparów (co najmniej 100 stóp) i powstrzymaj osoby postronne.Zadzwoń pod numer 911.Ostrzeż nadjeżdżający ruch uliczny, jeśli to możliwe.Jeśli zdecydujesz się na użycie gaśnicy, rób to tylko z bezpiecznej odległości i zawsze miej możliwość oddalenia się w pośpiechu. Używaj tylko gaśnicy, która została zatwierdzona do użycia przy pożarach klasy B i klasy C. NIE otwieraj maski silnika ani bagażnika, jeśli podejrzewasz, że w środku może tlić się ogień. Wystawienie ognia na dopływ świeżego tlenu spowoduje jedynie jego gwałtowny wzrost.

Szybka uwaga dla kujonów: Jeśli ogień znajduje się w kabinie pojazdu, zamknięcie drzwi i okien może zdusić ogień. Dlatego też strażacy instruują, aby nigdy nie otwierać maski silnika, jeśli dym wydobywa się z komory silnika, a zamiast tego zwolnić blokadę maski i szybko rozpylić powietrze przez szczelinę z bezpiecznej odległości. Pamiętaj, zawsze celuj w podstawę płomienia, bo jeśli możesz nasycić jego źródło paliwa, będzie zmuszony do ustąpienia.

Jak zapobiegać pożarom samochodów

Podczas gdy produkty takie jak Armor Shield IX będzie czynić cuda dla tych, w poszukiwaniu szczyptę ochrony farby lub odporność na korozję aluminium, to nie zrobi gówno przed pełnym pożarem pojazdu.

Dlatego tak ważne jest, aby regularnie serwisować pojazd u profesjonalnie wyszkolonego, certyfikowanego mechanika. Może Ci się wydawać, że Twój samochód działa jak marzenie, ale wystarczy jeden mały wyciek oleju i blammo... masz słowa "uszkodzenie pożarowe" w swoim raporcie historii pojazdu.

Oto kilka rzeczy, o których warto pamiętać, a które pomogą zapobiec powstaniu pożaru pojazdu.

  • Jeśli musisz przewieźć benzynę, przewieź tylko niewielką jej ilość w atestowanym i szczelnie zamkniętym kanistrze. Kanistry z gazem i butle z propanem nigdy nie powinny być przewożone w kabinie pasażerskiej. Nigdy nie parkuj samochodu, w którym materiały łatwopalne, takie jak trawa, dotykają katalizatora.Jedź bezpiecznie, aby uniknąć wypadku.

Choć samodzielne gaszenie pożaru może wydawać się dobrym pomysłem, przed wzięciem spraw w swoje ręce należy rozważyć ogólną znajomość gaśnic i różnych form tłumienia ognia. Jeśli jednak czujesz się pewnie z użyciem gaśnicy, a pożar powoduje jedynie niewielkie straty w postaci dymu, szybkie spryskanie nie jest złym pomysłem.

Szybka uwaga dla kujonów: Płomienie z płonących pojazdów mają nie tylko zdolność do topienia szkła i zniekształcania metalu, ale także zdolność do osiągania dużych odległości, które w połączeniu z podmuchami wiatru mogą sięgać ponad 10 stóp w dowolnym kierunku.

Po bezpiecznym ugaszeniu pożaru (przez Ciebie lub lokalnych strażaków), kolejnym pytaniem jest, czy Twoja polisa ubezpieczeniowa pokryje koszty anarchii, która właśnie nastąpiła. Skontaktuj się więc ze swoim agentem ubezpieczeniowym, zrób zdjęcia szkód i zbierz nazwiska oraz numery telefonów świadków, którzy mogli widzieć tę burzę.

Kiedy pojazd zostanie odholowany na inspekcję, zostaniesz poinformowany, czy uszkodzenia i przewidywane koszty naprawy przekraczają wartość samochodu, czy też nie. Jeśli jest to więcej niż pojazd jest wart, lub incydent jest poza granicami standardowego pokrycia kolizji, Twoja firma ubezpieczeniowa może uznać samochód za całkowitą stratę. To prowadzi nas do całego tematu radzenia sobie z ocalałym tytułem samochodu i wszystkich taśmowych bólów głowy związanych z uzyskaniem odbudowanego tytułu i przywróceniem godnego szacunku raportu historii pojazdu. Och, ale spójrz, jesteśmy poza czasem. Zgaduję, że ten gorący bałagan będzie musiał poczekać na inną cechę bloga. Do tego czasu, bądźcie bezpieczni i poddajcie te pojazdy kontroli. Twoja decyzja może uratować komuś życie...

Jeśli podobał Ci się ten artykuł, z pewnością spodobają Ci się produkty AvalonKing do pielęgnacji samochodów dla majsterkowiczów. Tworzymy produkty "Bez B.S." za przystępną cenę. A co najlepsze, traktujemy naszych klientów jak rodzinę, więc jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chcesz porozmawiać o samochodach, wystarczy, że do nas zadzwonisz lub napiszesz e-mail. Sprawdź naszą stronę główną tutaj.

Robert

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również