img

6 Symptomów uszkodzonego koła zamachowego (i koszt wymiany)

Koło zamachowe wygląda jak zwykła część samochodu, ale w rzeczywistości spełnia wiele funkcji, zwłaszcza w bardziej nowoczesnych modelach samochodów.

Jeśli podejrzewasz, że koło zamachowe Twojego samochodu zużywa się, musisz je jak najszybciej wymienić, zanim problem się pogłębi i zacznie wpływać na inne podzespoły pojazdu.

Ale co to jest koło zamachowe i skąd wiadomo, kiedy się zużywa? Poniżej omówimy to wszystko w skrócie. Zacznijmy od objawów, których należy szukać.

Najczęstszym objawem uszkodzenia koła zamachowego są nieprzyjemne odgłosy na biegu jałowym. Można również odczuwać wibracje, poślizg biegów lub zapach spalenizny wydobywający się ze skrzyni biegów. Mogą również wystąpić inne problemy z przełączaniem biegów.

Nie są to wszystkie możliwe objawy, ale te najczęściej występujące. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych objawów uszkodzonego koła zamachowego.

Zawartość pokaż Objawy nieprawidłowego koła zamachowego 1. Złe odgłosy na biegu jałowym 2. Stuki (wibracje) sprzęgła 3. Poślizg skrzyni biegów 4. Niespójny rozruch 5. Zapach spalenizny 6. Problemy z przełączaniem biegów Działanie koła zamachowego Lokalizacja koła zamachowego Koszt wymiany koła zamachowego

Objawy uszkodzenia koła zamachowego

1. Złe odgłosy na biegu jałowym

Jeśli masz dwumasowe koło zamachowe, co ma miejsce w wielu nowoczesnych samochodach, prawdopodobnie będziesz słyszeć hałas z przekładni na biegu jałowym. Można to rozpoznać jako głośne uderzenia.

Dzieje się tak tylko wtedy, gdy dany model samochodu jest wyposażony w dwumasowe koło zamachowe.

2. Brzęczenie sprzęgła (wibracje)

Drgania sprzęgła mogą być spowodowane różnymi problemami, w tym zużytymi tarczami sprzęgła, tarczami dociskowymi lub łożyskami luzującymi.

Jednak inną potencjalną przyczyną jest wypaczone koło zamachowe. Chociaż nie jest to najczęstsza przyczyna, zdecydowanie należy się jej przyjrzeć.

3. Poślizg kół zębatych

Poślizg może wystąpić, gdy powierzchnia, do której przymocowane jest sprzęgło, jest bardzo zużyta lub ma złą powierzchnię. Poślizg występuje, gdy zmieniasz bieg na wyższy i obroty silnika wzrastają, ale prędkość obrotowa kół pozostaje taka sama.

Im dłużej będziesz tolerował ten problem, tym bardziej prawdopodobne będzie, że będziesz musiał wymienić zarówno koło zamachowe, jak i sprzęgło!

4. Niespójny rozruch

Wokół koła zamachowego znajdują się zęby. Tworzą one pierścień rozruchowy, który jest połączony z rozrusznikiem w celu uruchomienia silnika. Z czasem zęby te mogą się złamać, a kiedy rozrusznik próbuje się z nimi połączyć, słychać odgłos zgrzytania.

Jeśli problemem są zęby, po ponownej próbie rozrusznik powinien ruszyć. W przypadku pękniętych zębów jest to problem okresowy, który będzie się pogłębiał, im dłużej będzie trwała naprawa. Co gorsza, jeśli zbyt długo nie podejmiesz żadnych działań, może to doprowadzić do uszkodzenia rozrusznika.

5. Zapach spalenizny

Najczęstszą przyczyną palącego się sprzęgła jest niewłaściwe użytkowanie, ale jeśli wszystko robisz dobrze, jest to oznaka głębszego problemu mechanicznego. Jeśli czujesz zapach palącego się sprzęgła, musisz albo ponownie ocenić sposób jazdy, albo wymienić sprzęgło lub koło zamachowe.

6. Problemy z przełączaniem biegów

Chociaż jest mało prawdopodobne, aby przyczyną było uszkodzone koło zamachowe, nie jest to również niemożliwe. Jeśli masz problemy ze zmianą biegów, oznacza to, że koło zamachowe jest bardzo wypaczone i prawdopodobnie masz jakieś problemy, które ignorujesz od dłuższego czasu.

Ponadto wątpliwe jest, aby jedynym problemem było koło zamachowe, jeśli masz trudności ze zmianą biegów. Jeśli problem jest wystarczająco poważny, może się okazać, że będziesz potrzebował nowej skrzyni biegów!

Funkcje koła zamachowego

Koło zamachowe spełnia cztery główne funkcje w Twoim pojeździe. Te cztery funkcje to:

  • Zapewnia bezwładność obrotową, aby utrzymać silnik w ruchu
  • Równoważy wał korbowy
  • Pomaga uruchomić silnik
  • przenosi moc z silnika do skrzyni biegów (wraz ze sprzęgłem).

Pierwszą funkcją koła zamachowego jest utrzymywanie silnika w ruchu nawet wtedy, gdy przestaniesz przyspieszać. Z tego powodu koło zamachowe musi być znacznie cięższe niż tarcza elastyczna. Ponieważ silnik automatyczny jest wyposażony w przemiennik momentu obrotowego, natomiast silnik ręczny nie. Koło zamachowe pełni tę funkcję.

Stanowi ono naturalną przeciwwagę dla wału korbowego. Przeciwwaga ta jest wbudowana w koło zamachowe, dlatego tak ważne jest, aby dobrać koło zamachowe odpowiednie dla danego pojazdu.

Koło zamachowe pomaga uruchomić silnik dzięki zębom znajdującym się wokół pierścienia rozrusznika na kole zamachowym. Rozrusznik uderza i chwyta te zęby, zmuszając koło zamachowe do obracania się w celu uruchomienia silnika. Dzięki temu silnik uzyskuje siłę potrzebną do jego uruchomienia.

Koło zamachowe służy również jako element przenoszący moc z silnika do skrzyni biegów. Gdy wciskasz sprzęgło, w rzeczywistości odłączasz koło zamachowe od skrzyni biegów. Po puszczeniu sprzęgła wszystko się łączy, aby dostarczyć moc.

Położenie koła zamachowego

Koło zamachowe pojazdu jest zawsze umieszczone z tyłu silnika, bezpośrednio pomiędzy silnikiem a skrzynią biegów. Obudowa całkowicie osłania koło zamachowe, więc nie można go zobaczyć w całości, chyba że zdemontuje się skrzynię biegów silnika.

Zazwyczaj jednak można zobaczyć część koła zamachowego przez otwór dostępu lub wymontować rozrusznik. Jednak aby w pełni zdemontować koło zamachowe i wymienić je, należy odłączyć skrzynię biegów i uzyskać pełny dostęp.

Koszt wymiany koła zamachowego

Średni koszt wymiany koła zamachowego wynosi od 500 do 2500 USD, w zależności od modelu samochodu i od tego, czy w tym samym czasie wymieniane jest sprzęgło. Koszt części wynosi od 200 do 1000 dolarów, a robocizny od 400 do 1500 dolarów.

Uzyskując ofertę na wymianę koła zamachowego, należy wziąć pod uwagę dwa główne czynniki: części i robociznę. Koło zamachowe zwykle kosztuje od 60 do 1000 USD, w zależności od tego, czym jeździsz, a jeśli kupujesz część zamienną OEM, może to być nawet więcej!

Następnie należy uwzględnić koszty robocizny. Biorąc pod uwagę, że wymiana koła zamachowego zajmuje zwykle około ośmiu godzin, można się spodziewać, że koszty samej robocizny wyniosą od 400 do 1500 dolarów!

Oczywiście, jeśli potrafisz samodzielnie wymienić koło zamachowe, możesz to zrobić za mniej niż 100 USD w mniejszych pojazdach i nieco poniżej 1000 USD w niektórych droższych samochodach.

Należy jednak pamiętać, że wymiana koła zamachowego w pojeździe nie należy do najprostszych czynności. Jest to nie tylko skomplikowane technicznie zadanie, ale do jego wykonania potrzebny jest dostęp do szerokiej gamy narzędzi, w tym podnośnika skrzyni biegów.

Samodzielne wykonanie tej czynności pozwala zaoszczędzić sporo pieniędzy, ale nie jest warte frustracji i potencjalnych szkód, jeśli nie wie się, co się robi.

Robert

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również