img

Jak odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne (7 kroków)

Posiadanie samochodu z ręczną skrzynią biegów może dawać wiele radości i zapewnia większą kontrolę nad jazdą. Istnieją jednak pewne wyzwania, z którymi nie muszą się mierzyć właściciele samochodów z automatyczną skrzynią biegów. Jedną z takich przeszkód jest nauka odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego.

Myśl o odpowietrzaniu sprzęgła może wydawać się przytłaczająca, ale nie jest to takie trudne, jak się wydaje. Jeśli chcesz uniknąć drogich rachunków z lokalnego warsztatu, możesz wykonać nasze kroki, aby odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne w domu.

Spis treści show Dlaczego konieczne jest odpowietrzanie sprzęgła hydraulicznego? 7 kroków odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego 1. Sprawdź/uzupełnij płyn 2. Zlokalizuj śrubę odpowietrzającą 3. Napompuj sprzęgło 4. Otwórz zawór odpowietrzający 5. Dokręć śrubę 6. Powtórz kroki 7. Sprawdź działanie sprzęgła Koszt odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego

Dlaczego konieczne jest odpowietrzanie sprzęgła hydraulicznego?

Odpowietrzenie sprzęgła oznacza usunięcie nadmiaru powietrza z płynu. Nie ma jednak powodu, aby odpowietrzać sprzęgło, chyba że zauważy się jakiś problem. Jeżeli sprzęgło nie daje się zwolnić, może to być spowodowane obecnością powietrza w układzie, co wymaga odpowietrzenia.

Nie należy ignorować problemów. Sprzęgło hydrauliczne potrzebuje odpowiedniej ilości ciśnienia, aby działać. Ciśnienie to jest wytwarzane przez płyn, a powietrze stanowi barierę. Kiedy powietrze znajdzie się w przewodach sprzęgła, ciśnienie nie będzie wystarczające i sprzęgło może nie rozłączyć się w pełni.

Na szczęście nie jest trudno odpowietrzyć sprzęgło i usunąć całe powietrze z układu. Kiedy przewody hydrauliczne zostaną wypełnione płynem, sprzęgło powinno działać normalnie.

7 kroków do odpowietrzenia sprzęgła hydraulicznego

1. Sprawdź/wypełnij płynem

Zanim zaczniesz, musisz się upewnić, że w układzie jest odpowiednia ilość płynu. Sprawdź poziom płynu w zbiorniku.
Niektóre samochody mają oddzielny zbiornik płynu sprzęgłowego, ale większość samochodów używa tego samego zbiornika dla płynu hamulcowego i sprzęgłowego. Jeśli nie jesteś pewien, który zbiornik jest przeznaczony na płyn sprzęgłowy, sprawdź w instrukcji obsługi.
Jeśli poziom płynu jest niski, należy go uzupełnić do odpowiedniej kreski. Jeśli nie jest niski, można przejść do następnego kroku. Należy upewnić się, że wlewamy odpowiedni typ płynu sprzęgłowego/hamulcowego, w przeciwnym razie może to spowodować uszkodzenie układu hydraulicznego. Sprawdź w instrukcji naprawy, jakiego płynu hamulcowego powinieneś użyć.

2. Zlokalizuj śrubę odpowie trzającą

Aby usunąć powietrze, trzeba wiedzieć, gdzie znajduje się śruba odpowietrzająca. Śruba odpowietrzająca znajduje się na siłowniku hamulcowym.
W większości pojazdów siłownik podporowy jest przykręcony do skrzyni biegów. Może on jednak znajdować się wewnątrz skrzyni biegów, ale zawór odpowietrzający będzie nadal dostępny z zewnątrz. Po znalezieniu śruby odpowietrzającej należy podłożyć pod nią miskę spustową.
W wielu samochodach może być konieczne podniesienie samochodu, aby dostać się do śruby odpowietrzającej. W takim przypadku należy pamiętać o zastosowaniu bezpiecznych podpórek, aby proces ten był bezpieczny.

3. Pompowanie sprzęgła

Aby kontynuować, będziesz potrzebował kogoś do pomocy. Sprawdź, czy możesz poprosić kolegę o pomoc. Jeśli nie, wystarczy współmałżonek.
Osoba pomagająca będzie musiała kilka razy pompować sprzęgło. Po kilku pompowaniach pomocnik musi wcisnąć pedał do końca i przytrzymać go w miejscu.

4. Otwórz zawór odpowietrzający

Kluczem płaskim lekko odkręć śrubę odpowietrzającą. Nie powinno być konieczne przekręcenie jej o więcej niż pół obrotu.
Zobaczysz, że z zaworu zacznie wypływać płyn. Jednocześnie powinien być słyszalny dźwięk uchodzącego powietrza.

5. Dokręć śrubę

Gdy przepływ cieczy zwolni, można przejść dalej. Nie pozwól, aby cały płyn wyciekł. Celem jest odpowietrzenie sprzęgła, a nie spuszczenie płynu. Jeśli dopuścisz do wypłynięcia całego płynu, w układzie znajdzie się więcej powietrza niż na początku.
Ostrożnie dokręć śrubę z powrotem do normalnego położenia. Po dokręceniu śruby pomocnik może zwolnić pedał sprzęgła. Dolej więcej płynu, aż do ponownego napełnienia układu.

6. Powtórzenie czynności

Powtarzaj te czynności do momentu usunięcia całego powietrza. Czynności te należy powtarzać do momentu, gdy z zaworu odpowietrzającego nie będzie już wydostawać się powietrze.
Po zakończeniu czynności przez zawór będzie się przedostawać tylko ciecz. Nie powinien być słyszalny żaden syczący dźwięk. W tym momencie można już na dobre dokręcić śrubę odpowietrzającą. Nie dokręcaj śruby zbyt mocno i pamiętaj o uzupełnieniu zbiornika.

7. Sprawdź sprzęgło

W tym momencie należy przetestować układ, aby upewnić się, że wszystko działa tak, jak powinno. Zanim zaufasz swojej pracy, przejedź się po miejscowym parkingu lub w terenie niezaludnionym.
Można również zostawić na noc kawałek tektury pod śrubą, aby upewnić się, że płyn nie wycieka. Jeśli tak się stanie, oznacza to po prostu, że nie dokręciłeś śruby odpowietrzającej wystarczająco mocno.

Koszt odpowietrzania sprzęgła hydraulicznego

Aby profesjonalnie odpowietrzyć sprzęgło hydrauliczne, można wydać od 45 do 60 dolarów. Jedynymi wymaganymi częściami będzie płyn, który zostanie wymieniony, natomiast większość rachunku stanowi robocizna.

Koszt odpowietrzenia sprzęgła hydraulicznego zależy jednak od rodzaju pojazdu, którym jeździsz oraz od lokalizacji. Jeśli chcesz zaoszczędzić na tych wydatkach, możesz sam odpowietrzyć swoje sprzęgło hydrauliczne.

Robert

Redakcja 0o2.pl

Zobacz również