Pielęgnacja lakieru
Zanim przejdziemy do właściwego etapu polerowania lakieru, wcześniej trzeba dokonać dokładnej kontroli lakieru i jego stanu. Najczęściej odbywa się to w ten sposób, że oświetlamy lakier mocnym halogenem, który uwidacznia wszelkie rysy i zadrapania. Dzięki temu jesteśmy wstanie określić jaki rodzaj pasty będzie potrzebny do polerowania. Warto również sprawdzić grubość lakieru przy pomocy specjalnego elektronicznego miernika, który poda nam grubość całkowitą trzech warstw lakieru, czy podkładu, bazy i lakieru bezbarwnego, inaczej klaru. Stan lakieru można ocenić wzrokowo, nie trzeba żadnych dodatkowych pomiarów, ponieważ oceny zarysowań szybko wychwyci fachowe oko doświadczonego lakiernika. (https://sklep.motogo.pl/pasty-polerskie-c17)
Polerowanie lakieru polega głównie na obrabianiu wierzchniej warstwy lakieru, czyli klaru. To właśnie tą warstwę mocniej lub słabiej spłycamy, aby wyeliminować rysy. Podstawową grubością lakieru jest wartość 100do 200 mikronów, przy czym niższa wartość oznacza już dużo cieńszą niż standard warstwę lakieru. Duże znaczenie ma także twardość oryginalnego lakieru i jego odporność na ścieranie. Jeśli mamy cienką warstwę lakieru i w dodatku bardzo delikatnego, to pastę trzeba rozprowadzić ostrożnie, z wyczuciem, tak by nie spowodować dodatkowych uszkodzeń.
Każda marka samochodu stosuje inny lakier, z innymi właściwościami, nigdy nie wolno podchodzić to każdego auta tak samo. W przypadku np. Hondy mamy lakier, który uważany jest za bardzo miękki, natomiast Mercedes i BMW stosują lakiery uważane za jedne z najtwardszych. Po ustaleniu z jakim lakierem mamy do czynienia i jaką pastę możemy użyć, można przystąpić do polerowania.
Polerowanie samochodu
W zależności od głębokości rys na lakierze i jego uszkodzeń, musimy dobrać odpowiedni papier ścierny. Papiery ścierne dzielimy ze względu na strukturę, i tak najdelikatniejsze to papiery 2000, 2500, które wraz ze wzrostem twardości powierzchni ściernej dochodzą do papieru 4000, który wymaga dużego doświadczenia w użyciu.
Maszyny do polerowania
Jeśli na lakierze nie ma wielu rys i uszkodzeń, nanosimy najmniej ścierną pastę, używając wełnianego pada. Po uzyskaniu zamierzonych efektów polerujemy lakier twardszym padem, jeśli jednak rysy są za głębokie zmieniamy pastę na bardziej ścieralną. Po zakończeniu całego procesu, auto zabezpiecza się cleanerem oraz nakłada warstwę wosku.